Tiemaksut

Tiemaksut ovat asia, josta puhutaan usein ja kovallakin äänellä. Asia on herättää mielipiteitä siksi, että se koskettaa tavalla tai toisella lähes jokaisen lompakkoa. Suomessa liikenteen aiheuttamat kustannukset maksetaan verovarojen kautta. Autovero, käyttömaksu, käyttövoimavero, polttoainevero ja mitä niitä onkaan? Vuonna 2014 valtio keräsi 7,9 miljardia euroa erilaisista autoiluun liittyvistä veroista. Verot ovat tasaisesti kasvaneet, mutta niin on liikennekin. Liikenneministeriö on omien nettisivujensa mukaan ehdottanut hallinnonalalleen budjetiksi 2,9 miljardia euroa. Valtio siis käyttää autoilun tuotoista suurimman osan – 5 miljardia euroa – johonkin muuhun kuin liikenteen ylläpitoon. Tiet ovat huonossa kunnossa, ja merkittävät rakennusprojektit ovat viivästyneet. Nyt on ministeritasolta heitetty ilmaan jopa tieverkon yksityistäminen. Perustettava yritys toimisi perimällä tiemaksut, joilla liikenteen vaatimat investoinnit ja kunnossapito katettaisiin. Asiasta ei ole vielä tihkunut julkisuuteen tarkempaa tietoa, mutta tämä kuulostaa karmealta – vai mielenkiintoiselta? Jos tiemaksut korvaavat nykyiset auton käyttömaksut, verot, polttoaineverot ja muut valtion autoilusta saavat tuotot ja ne korvataan tiet omistavan yrityksen keräämillä tiemaksuilla, niin mitä tapahtuu? Valtion tulot putoavat 7,9 miljardia! Kun tiestöön on käytetty 2,9 miljardia, tieverkon omistava yritys tekisi samoilla maksuilla voittoa sen viisi miljardia vuodessa? Tai sitten autoilun kustannuksia voitaisiin pudottaa reilusti, jolloin autokannan uudistumiselle luotaisiin mahdollisuuksia. Tai huonoimmassa tapauksessa valtio keräisi edelleen liikenteestä veroa käyttömaksujen ja polttoaineverojen muodossa, mutta lisäksi tulevat maksut, joilla ylläpidetään tieverkoston kuntoa. Entä ovatko tiemaksut vuosikohtaisia, paikkakohtaisia vai käytön määrään perustuvia? Maksaako tiemaksuja auton omistaja, sillä ajava vai se, joka tunkee itsensä Helsingin pahimpaan ruuhkaan? Miten huomioidaan se tosiasia, että lappalaisella on terveyskeskukseenkin matkaa kymmeniä kilometrejä? Jos tiemaksut perustuvat ajettuun matkaan, on jotain pielessä tasa-arvon kannalta. Tiemaksuissa voisi olla ideaa, jos ne toteutetaan tasapuolisesti, autoilijoiden kustannuksia vähentämällä ja järkevästi. Se idea taitaa tosin olla kuollut jo syntyessään, kun poliitikot taistelevat omien etujensa ja äänestäjiensä asioista niin, että loppujen lopuksi ryssitään tämäkin idea.

(Visited 54 times, 1 visits today)